Riegádin 1970, ja bajásšadden Romssas, Ráissas ja Viestterálas. Dáidagiin boahtá ovdan garra gullevašvuohta riikkaoassái. Stuorra oassi inspirašuvnnas lea vižžon mearragáddeeallimis.
Maŋimuš jagiid lean bargan čuolahusain ja govaiguin mas vuolgga leamaš mearrasámi historjjás mii lea čatnon mu duogážii eatnis bealde. Olgogáttis Ráissas lea leamaš deaŧalaš báiki mu eallimis, iežan mearrasápmelaš áhku ja áddjá guossis. Áhku barggai eatnamin ja ádjá lei guolásteaddji. Soai massiiba visot dáruiduhttinproseassas ja eváhkus soađiáigge. Ii dušše oami, muhto maiddái kultuvrralaš duogáža ja árbevieruid. Sámi duogáš dollui čiegusin boahtte buolvvaide, ja easka ollesolmmožin ohppen ahte soai sámásteigga. Báikkiiguin dálu birra ledje sámegiel namahusat. Mii geavaheimmet sámegiel namaid ja sániid váikko eat diehtán ahte ledje sámegielagat. Soai geavaheigga luonddu neavvuid buozalmasvuođaide, ja bisseheigga vara. Dát ledje mearrasámi vierut mat ledje lunddolaš oasit sudno eallimis ja mu mánnávuođas.
I was born in 1970, and grew up in Tromsø, Nordreisa and Vesterålen. I express my strong connection to the region mentioned in my creative work. I get a lot of the inspiration for my work from the coastal life in the past.
In recent years, I have worked with sculptures and pictures based on the Sea Sámi history, closely linked to my background on my mother's side. Oksfjordhamn in Nordreisa has been a point of reference in my life, at my Sea Sámi grandparents’ place. Grandmother farmed the land and grandfather was a fisherman. They went through losing everything during the Norwegianization’s process, and the evacuation during the war. Not only assets, but also their cultural background and traditions.
The cultural background was kept quiet for the next generations, and I did not know they spoke Sámi before I became an adult. The areas around the house had the Sámi names. We used the Sámi names and words without knowing they were Sami. They used nature's resources in relation to disease and knew how to stop blood. This knowledge came from their Sea-Sámi roots, which was a natural part of their lives and my childhood.
Født i 1970, og vokste opp i Tromsø, Nordreisa og Vesterålen. En sterk tilknytning til landsdelen kommer til uttrykk i arbeidene. Med sjøsamiske besteforeldre og bestefar som var fisker, er mye av inspirasjonen fra levd kystliv.
De siste årene har jeg arbeidet med skulptur og bilder med utgangspunkt i sjøsamisk historie, nært knytt opp mot min bakgrunn på morssiden. Oksfjordhamn i Nordreisa har vært et holdepunkt i livet mitt, hos mine sjøsamiske besteforeldre. Bestemor drev jorda og bestefar var fisker. De opplevde å miste alt under fornorskingsprosessen, og evakueringa under krigen. Ikke bare eiendeler, men også sin kulturelle bakgrunn og tradisjoner.
Det ble tiet om bakgrunnen for de neste generasjoner, og først i voksen alder oppdaget jeg at de kunne snakke samisk. Steder rundt huset hadde samiske navn. Vi brukte samiske navn og ord uten å vite at de var samiske. De utnyttet naturens ressurser i forhold til sykdom, og stoppet blod. Dette var kunnskap med sjøsamiske røtter, som var en naturlig del av deres liv og min barndom.