Inger Blix Kvammenis lea divohat ja studio Girkonjárggas nuorta-Finnmárkkus. Son bargá ovtta sosiála áŋggir dáiddabargguin ja visuála muitalemiiguin, 50% virgi dego senior ráđđeaddin, ja kuratorin ja buvttadeaddji kuratorjoavkkus Pikene på Broen
Lea dán áigge bargamin visuála muitalemiin kollektiiva nama bokte MEMORY ARCHIVES. Prošeavttat dan vuolde main dál bargá leat: TUNDRA ARCHIVES, TUNDRA ARCHIVES 2.0, ERISTE ARCHIVES, THE OTHER SIDE. Ovttaskkas installašuvnnaid bokte, stuorát siearračájáhusat dahje oasálastimat fáddáčájáhusain, čájeha dáiddár deaivvadeami guovtti barggu gaskka; árjjalaš dokumentašuvnna govain ja performativa ja symbolalaš duddjon. Muitalusaid váldoášši lea eamitálbmot kultuvrra birra, deaivvadeapmi kultuvrraid gaskkal ja johttin rájáid badjel.
Blix Kvammen lea ovddiidan iežan vuogi bargat tekstiila teknihkain ruovddis dego ovdamearkkadihte konseptuelt ovttastit čikŋa hámiid dego čeabetčiŋain ja symbolálaš dávviriin. Hámit, vuođđomáterialat, giehtaduojit ja konseptuelle čađahanvuogit, ja ovttastit ja bidjat sise iešguđetgelágan máterialaid ja govaid, ovddidit oainnuid deaivvademiid birra olbmuin ja kulvttuvrrain. Muhttin bargguin leat čállosat mat šaddet dehálaš muitalussii.
Árgabeaivválaš máhttu šaddá eanet mávssolažžan ja objektivválaččat dego muitokránsa dahje historjjáguoddit.
Inger Blix Kvammen has a workshop and a studio at Kirkenes in East Finnmark. She works with social engagement art practice and visual storytelling. 50% position as a senior advisor and curator and producer and curator group Pikene på Broen.
Currently working on visual storytelling under the collective name MEMORY ARCHIVES. Subprojects under construction now are: TUNDRA ARCHIVES, TUNDRA ARCHIVES 2.0, ERISTE ARCHIVES, THE OTHER SIDE. Through individual installations, larger solo exhibitions or participation in themed exhibitions, the artist stages a meeting between two practices: an intense photo documentation and a performative and symbolic craft practice. The stories are mainly about indigenous cultures, encounters between cultures and about migrations across borders.
Blix Kvammen has developed her own method for using textile techniques in metal which, f.e. conceptually combines decorative shapes such as necklaces with stories and symbolic elements. Form, basic material, craft and conceptual execution, the combination and incorporation of different materials and photography - convey impressions from meetings with people and culture.
Some of the works have texts that become an important part of the story. Everyday knowledge is made significant and the objects appear as memorial wreaths or story bearers.
Inger Blix Kvammen har verksted og atelier ved Kirkenes i Øst-Finnmark. Hun jobber med sosialt engasjert kunstpraksis og visuelle historiefortellinger, 50 % stilling som seniorrådgiver og kurator i produsent og kuratorgruppen Pikene på Broen
Arbeider for tiden med visuelle historiefortellinger under samlenavnet MEMORY ARCHIVES. Underprosjekter under arbeide nå er: TUNDRA ARCHIVES, TUNDRA ARCHIVES 2.0, ERISTE ARCHIVES, THE OTHER SIDE. Gjennom enkeltstående installasjoner, større separatutstillinger eller deltakelse på temautstillinger, iscenesetter kunstneren et møte mellom to praksiser; en intens fotodokumentasjon og en performativ og symbolsk kunsthåndverkspraksis. Historiene handler i hovedsak om urfolkskulturer, møter mellom kulturer og om migrasjoner over grenser.
Blix Kvammen har utviklet sin egen metode for å bruke tekstile teknikker i metall som feks konseptuelt kombinerer dekorative former som halssmykker med fortellinger og symbolske elementer. Form, grunnmateriale, den håndverksmessige og konseptuelle utførelsen, og kombinasjon og innlemmelse av ulike materialer og fotografi, formidler inntrykk fra møter med folk og kultur. Noen av verkene har tekster som blir en viktig del av historien. Hverdagskunnskapen betydeliggjøres og objektene fremstår som minnekranser eller historiebærere.