Mun orun ja barggan Vesterålenis. Lea gullevašvuohta sihke mearrasámi ja norgga álbmogii Vesterålenis ja Steigenis. Goappašat álbmogat elle das maid luonddus ožžo.
Muhto nu go dávjá lea de láhppet sápmelaččat sin kultuvrra ja dáruiduvvet. Nu go lea parallealla dása de oainnán olbmuid dego veahkaváldin lundui. Dego govvadáiddár de háliidan dán váttisvuođa bokte bargat.
Mun barggan eanemusat oljoivnniin liinne duogáš alde ja tevdnediin. Lean hui doaimmas hámiin ja ivnniin, govvalatnja hámiin.
Ovdalaš bargen olu olbmogorudiin. Dál gávnnan maiddái movttiideami eanadosas, luonddus.
Geahččalan gávdnat luonddu sivdnádusa, mii maiddái orru olbmos. Min jámolašvuohta šaddá oidnosis deaivvadeamis agálašvuođa dovdduin dán badjelmearálaš eanádagas, gos mun lean. Viidásat jođán davviguovlluin, Island, Svalbard, davvi Ruoššas ja Sámis. Barggan áinnas ráidduin- álkidahttit ja geahččalan gávdnat fámu jahkodagas ja oktovuođas. Dát lea eanet zen- buddhisttalaš hárjehus dan sadjái go kopieret luonddu. Barggan áinnas niibbiin, njuoskkas njuoskkadas. Go vuoiddastan de lea biddjon.
Maŋimuš jagi lean fas álgán oaivebázzin málemiin. Dát lea lunddolaš ovddideapmi/viiddideapmi luonddu hámis olbmo hápmái. Savan joatkit dáinna dutkamiin. Mus lea stuorra bárgomovtta ja buvttadeapmi.
I live and work in Vesterålen. Have roots in both the coastal Sami and Norwegian population in Vesterålen and Steigen. Both of these peoples depended on what nature could provide.
But it is well known, the Sami population loses its culture in favor of the Norwegian. As a parallel to this iniquity I see man's abuse of nature. As a visual artistI want to address this issue.
I work mainly with oil on canvas and drawing. I am genuinely interested in shape and colour.
I’ve previously worked a lot with the human body. Now I find inspiration in the landscape, nature.
Trying to find the essence of nature, which also lives in humans. Our mortality becomes clear in the face of the feeling of eternity in this overwhelming landscape, where I am. Furthermore, I travel in the northern areas, Iceland, Svalbard, northern parts of Russia and Sápmi. I happily work in series - simplifying and trying to find the power in silence and the loneliness. These are more zen-Buddhistic exercises rather than pure copying of nature. I often work with a palette knife, wet in wet. When the coat has set it is given.
However, In the last year, I have taken up portrait painting again. This is a natural consequence or development / extension of the forms in nature to forms in the human body. I want to continue this research.
I enjoy working and producing.
Jeg bor og arbeider i Vesterålen. Har røtter i både den kyst-samiske og norske befolkningen i Vesterålen og Steigen. Begge disse folkegruppene var avhengige av hva naturen kunne gi.
Men som kjent mister den samiske befolkningen sin kultur til fordel for den norske. Som
parallell til denne ugjerningen ser jeg menneskets overgrep av naturen. Som billedkunstner
ønsker jeg å forholde meg til denne problematikken.
Jeg arbeider hovedsakelig med olje på lerret og tegning. Er genuint opptatt av form og farge, dvs. billedrommet.
Tidligere arbeidet mye med menneskekroppen. Nå finner jeg også inspirasjon i landskapet, naturen.
Prøver å finne naturens vesen, som jo også bor i menneskene. Vår dødelighet blir tydelig i møte med evighetsfølelsen i dette overveldende landskapet, hvor jeg befinner meg. Videre reiser jeg i nordområdene, Island, Svalbard, nord i Russland og Sapmi. Arbeider gjerne i serier- forenkler og prøver å finne kraften i stillheten og ensomheten. Dette er heller zen-buddhistiske øvelser enn ren kopiering av naturen.
Arbeider gjerne med kniv, vått i vått. Når strøket er satt er det gitt.
Det siste året har jeg imidlertid tatt opp igjen portrettmaling. Dette er en naturlig følge eller utvikling/utvidelse av formene i naturen til former i menneskekroppen. Ønsker å fortsette denne forskningen.
Jeg har stor arbeidsglede og produksjon.